Mądrze opracowana strategia marketingowa jest istotną częścią rozpoczęcia działalności.

Wartość polskiego rynku kosmetyków w 2016 r. wyniosła ponad 3,3 mld EUR według cen detalicznych, a 2,16 mld EUR wg cen producenckich. Udział polskiego rynku wyniósł ponad 4,3% w sprzedaży kosmetyków w Europie, co pozwoliło osiągnąć 6. pozycję. Konsumpcja per capita wzrosła w 2016 r. do 87 EUR, co jest jeszcze poniżej średniej konsumpcji w Europie, wynoszącej 134 EUR. (dane PKO Bank Polski), co pokazuje potencjał rozwoju tego rynku w Polsce.

Polskie kosmetyki są cenione poza granicami naszego kraju. Polska jest 13. największym eksporterem kosmetyków na świecie, z udziałem na poziomie 2,6%. 

Warto więc zainwestować w ten rynek, jednak co zrobić by osiągnąć sukces?

Przemysł kosmetyczny rozwija się w szybkim tempie. Zapotrzebowanie na wszelkie rodzaje produktów kosmetycznych stale rośnie wśród wielu różnych grup społecznych. Popyt na kosmetyki luksusowe rośnie wszędzie, w tym również w klasie średniej krajów rozwijających się.

Przemysł kosmetyczny obejmuje szeroką gamę firm, takich jak kliniki przeciwstarzeniowe, aromaterapia, salony kosmetyczne, sklepy kosmetyczne, salony fryzjerskie, a nawet artyści makijażu. Jeśli planujesz założyć firmę kosmetyczną, istnieje ogromny potencjał jej rozwoju, pod warunkiem, że będziesz postępować zgodnie z planem.

Według marketresearch.com szacuje się, że amerykański rynek kosmetyczny wygenerował w 2016 r. Dochód zbliżony do 62 miliardów dolarów. Oczekuje się, że światowy rynek kosmetyczny zdobędzie 429,8 miliarda dolarów do 2022 r. Takie statystyki wyraźnie pokazują, że istnieje wiele możliwości biznesowych dla przemysłu kosmetycznego. Pokazuje to również, że Twoja mała firma kosmetyczna może wkrótce zacząć zarabiać.

Oto 10 najlepszych porad na rozpoczęcie własnej działalności kosmetycznej

01. Poznaj przepisy 

Po pierwsze, powinnaś/powinieneś zapoznać się z przepisami UE dotyczącymi produkcji i etykietowania produktów kosmetycznych. Musisz przestrzegać tych zasad, aby prowadzić działalność w sposób zgodny z prawem.

Znajomość przepisów dotyczących produkcji i/lub sprzedaży produktów kosmetycznych pomoże uniknąć nieprzyjemnych problemów prawnych. 

Od dnia 1 maja 2004 roku rozporządzenia wspólnotowe stosuje się wprost w każdym państwie członkowskim Unii Europejskiej, także w Polsce. Oryginalne teksty oraz tłumaczenia wspólnotowych aktów prawnych opublikowanych w dziennikach Urzędowych UE dostępne są na stronie internetowej Komisji Europejskiej: http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm

Rozporządzenia UE i akty prawne krajowe dostępne są na stronie: www.dziennikustaw.gov.pl

Stworzenie rejestru zakładów produkujących i paczkujących kosmetyki oraz systemu informowania o niepożądanych działaniach kosmetyków – to jedne z rozwiązań zawartych w  USTAWIE z dnia 4 października 2018 r.o produktach kosmetycznych: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002227/O/D20182227.pdf

Chciałbyś rozpocząć, ale nie orientujesz się w obowiązujących przepisach prawnych? Skontaktuj się z nami a pomożemy odnaleźć się w tym gąszczu.

02. Zdecyduj się na lokalizację

Sprzedaż kosmetyków na początku możemy prowadzić poprzez internet. Z reguły koszt rozpoczęcia sprzedaży poprzez internet jest niższy niż sprzedaż stacjonarna. To nie jest jednak tak proste, jakby się mogło wydawać.

Pamiętajmy o konieczności zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania i wysyłki kosmetyków (magazyn może być wynajmowany) oraz o obowiązku poinformowania o tym fakcie Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Zastosuj Dobre Praktyki Higieniczne, czyli wymagane minimum Sanitarne. Zachęcamy po prostu by skontaktować się z Inspekcją i uzyskać odpowiedzi na temat wymagań zanim rozpoczniemy biznes. Tak jest najłatwiej.

Wymagania odnośnie produkcji są znacznie szersze, niż ma to miejsce w przypadku samej dystrybucji kosmetyków. Najlepiej więc na początku zlecić produkcję kosmetyków firmie specjalizującej się w zakresie produkcji kosmetyków na zlecenie, takiej jak nasza.

Z chęcią odpowiemy na wszelkie pytania i wyjaśnimy jakie przepisy prawa obowiązują producenta i dystrybutora produktów kosmetycznych. 

03. Wybierz niszę

Wybierz obszar specjalizacji, w którym masz wiedzę lub doświadczenie. Na przykład wiesz coś na temat sprzedaży makijażu organicznego, makijażu z efektami specjalnymi lub kosmetyków mineralnych i produktów do pielęgnacji ust. Może jesteś zwolenniczką naturalnych produktów i wiesz sporo na ich temat? Twoja marka kosmetyczna powinna składać się właśnie z takich produktów.

Skoncentruj się na obszarze kosmetyków, które znasz, aby dobrze zaplanować swoją działalność. Zawęź obszar specjalizacji kosmetycznej i zainteresowań. Nie próbuj sprzedawać ani produkować zbyt wielu rzeczy w tym samym czasie w pierwszym okresie działalności.

Wybierając swoją niszę, możesz skoncentrować się na tworzeniu imponujących materiałów marketingowych, takich jak projektowanie broszur, które są skierowane do konkretnego portfela Twoich klientów.

Nakład pracy włożony w tworzenie materiałów zwróci zyski w postaci sprzedanych kosmetyków. Twoi klienci lubią być dobrze poinformowani zanim dokonają wyboru. Postaw na mocne strony swoich kosmetyków i poinformuj o nich szczegółowo swoich potencjalnych Klientów.

Zlecając produkcję u nas otrzymasz bezpłatnie informacje na temat kosmetyków, które dla Ciebie tworzymy. Pamiętaj jednak, że sam opis na opakowaniu i ulotka to nie wszystko. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci poruszyć się w tematach, o których coś wiesz.

Najłatwiejszą i najprzyjemniejszą drogą do sukcesu w tej branży jest możliwość oferowania produktów, których sama/sam chciałbyś używać! Jedynie w takiej sytuacji możemy być wiarygodni, a to wymóg by osiągnąć sukces!

04. Sprzedaj swoje produkty online

Skuteczną opcją rozpoczęcia własnej działalności kosmetycznej jest sprzedaż produktów online. Większość Twoich cennych klientów poszukuje i robi zakupy w sieci. Stwórz sklep internetowy, aby sprzedawać swoje produkty kosmetyczne. Sprzedaż produktu przez internet oznacza, że ​​przyciągniesz klientów najniższym możliwym kosztem. Stwórz wyjątkową ofertę. Łatwiej zainteresować czymś, co już na początku wydaje się wyjątkowe.

Upewnij się, że projekt Twojej witryny e-commerce jest charakterystyczny (łatwy do zapamiętania) i przede wszystkim przyjazny dla użytkownika.

Taka strona internetowa musi przedstawiać imponujące obrazy kosmetyków. Wszystkie szczegóły, takie jak opisy produktów, składników, cen i danych kontaktowych muszą być wyraźnie przedstawione. Użytkownicy powinni mieć możliwość wygodnego poruszania się po stronach internetowych.

Nie ukrywaj informacji! Po pierwsze dokładne przedstawienie produktu jest wymagane prawnie, ale po drugie – według nas najważniejsze – klient musi czuć się bezpiecznie dokonując zakupu Twojego kosmetyku byś osiągnął sukces. 

Kiedy zlecasz produkcję swoich kosmetyków, upewnij się co na temat poszczególnych składników mówi sieć. Można się spierać na temat tego, czy zgadzamy się z opiniami np. blogerek kosmetycznych, jednak miej na uwadze fakt, że Twoi klienci poszukają tych informacji i przeczytają je dokładnie. Możesz więc nie mieć nawet okazji by z tymi poglądami polemizować. Kosmetyk po prostu się nie sprzeda. Spora część konsumentów doskonale porusza się w tym temacie. Nie licz więc na to, że umkną ich uwadze składniki, szczególnie te kontrowersyjne. W tym temacie nie idź na kompromis!

05. Generuj reklamę

Kiedy zakładasz firmę kosmetyczną, musisz zwracać uwagę na to, aby zwiększyć świadomość na temat Twoich produktów kosmetycznych wśród odbiorców docelowych. Przeglądaj wszystkie miejsca, takie jak wydarzenia, odbywające się w Twoim mieście i odwiedzaj gabinety kosmetyczne, aby sprzedawać produkty swojej firmy. Możesz także pomyśleć o prezentacji swoich kosmetyków, aby podkreślić zalety swoich produktów.

Strona mediów społecznościowych

Co najważniejsze, utwórz dedykowaną stronę mediów społecznościowych dla swoich produktów kosmetycznych i wypełnij ją wieloma obrazami produktów oraz ich opisami. Dobry kosmetyk obroni się sam, gdyż wkrótce pojawią się komentarze zadowolonych użytkowników.

W rzeczywistości powinieneś utworzyć stronę na każdym popularnym kanale społecznościowym, takim jak Twitter, Facebook, Instagram oraz YouTube, aby przekazać skutecznie wiadomość o swojej marce. Zaangażuj odbiorców, zamieszczając interaktywne i przydatne treści na temat produkowanych lub sprzedawanych kosmetyków.

06. Opracuj plan marketingowy

dane PKO Bank Polski

Plan marketingowy daje wskazówki, jak postępować w sposób bezpieczny finansowo i jak rozwijać firmę. Dobrze przemyślana strategia dotycząca cen, kosztów i skutecznego sposobu sprzedaży artykułów kosmetycznych poprowadzi Cię skutecznie ku zwiększeniu zasięgu na rynku niszowym.

Zaczynając swój biznes zlecisz prawdopodobnie minimalną ilość kosmetyków. Pamiętaj by zabezpieczyć część posiadanego budżetu na reklamę. Cena jednostkowa kosmetyku przy małym zamówieniu będzie stosunkowo wysoka (za sztukę). Zaplanuj więc na początku mniejszą marżę, gdyż w przyszłości Twoja cena kosmetyku pozostanie taka sama, jednak zlecając wytworzenie większej ilości sztuk, zyskasz znacznie większy przychód, gdyż Twój koszt jednostkowy znacznie spadnie. 

Poproś firmę, z którą chcesz współpracować o ofertę cenową dla różnych ilości zamawianych sztuk tego samego produktu, byś mogła/mógł opracować plan marketingowy i strategię rozwoju.

07. Zdobądź niezapomniane logo

Klienci identyfikują firmę, widząc jej logo w reklamach, na rynkach i produktach lub usługach. W rzeczywistości wyrabiają sobie wstępną opinię o firmie, patrząc na jej logo. To samo dotyczy branży kosmetycznej i Twojej linii kosmetyków!

Poproś profesjonalnego projektanta graficznego o stworzenie niezapomnianego projektu logo dla Twojej firmy kosmetycznej. Logo musi być unikalną koncepcją z niezwykłym wykorzystaniem elementów projektu, takich jak krój pisma i kolory, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.

Logo powinno być spójne z charakterem Twojej marki kosmetyków. Już pierwszy rzut oka na logo powinien sugerować, czy Twoja linia to np. kosmetyki naturalne, czy też zaawansowane biotechnologicznie. Inaczej wyglądają opakowania i logotypy dermokosmetyków, a inaczej na przykład marki drogeryjne.

Oto tekst dotyczący wskazówek odnośnie tworzenia opakowania produktu kosmetycznego.

Przy okazji – kosmetyk zaprojektowany przez nas zwyciężył w tegorocznej edycji konkursu Art Of Packaging: http://producentkosmetykow.pl/o-ioc/atelokolagen-colway-zwyciezca-konkursu-art-of-packaging-2019-w-kategorii-uroda/

08. Zabezpiecz fundusze, zarabiaj.

Aby zlecić produkcję kosmetyku należy liczyć się z kwotą około 20 tys. pln netto. Koszt badań to 3.000 – 3.500 pln. Więcej na ten temat w naszym tekście.

09. Przetestuj swoje produkty

Zanim zaczniesz sprzedawać swoje produkty kosmetyczne, przetestuj je. Daj przykładowe produkty osobom z Twojego kręgu, krewnym i przyjaciołom. Praktyczny test produktów jest zawsze pożądany, aby wiedzieć wcześniej, jak reszta ludzi i twoja grupa docelowa zareagują na Twój produkt. Jakie są jego mocne i słabe strony.

Zacznij więc produkcję swoich kosmetyków tylko wtedy, gdy inni ocenią przedstawione próbki pozytywnie. Jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż dowiedz się, które produkty są bardziej popularne i chętniej kupowane.

Wszystkie produkty wytwarzane przez nas przechodzą badania dotyczące ich skuteczności.

Więcej o badaniach znajdziesz w naszym tekście poświęconym badaniom kosmetycznym.

10. Uzyskaj opinie i ulepsz 

Ponieważ jesteś nowy w branży, popełnisz prawdopodobnie wiele błędów w ramach procesu uczenia się. Popełnianie błędów jest ludzkie, ale powinnaś/powinieneś wyciągać z nich wnioski. Nie zrażaj się – tylko ci, którzy uczą się na błędach osiągają sukces! Uzyskaj opinie ekspertów na tematy, które chciałbyś zrobić lepiej i zrób to.

Na przykład, jeśli tworzysz stronę internetową, ale użytkownicy skarżą się na jej funkcjonalność, przeprojektuj witrynę. Jeśli niektórzy eksperci sugerują ulepszenia wizerunkowe kosmetyków, zastanów się nad ich poprawieniem. Bądź przygotowana/przygotowany na wprowadzenie zmian w swoich planach marketingowych. Reaguj zgodnie z tym, co podpowiada rynek a osiągniesz sukces!

Tekst na podstawie artykułu ze strony designhill.com