Czy wiesz, że…
Aż 50% produkowanych w Polsce kosmetyków
trafia na rynki zagraniczne?
DLACZEGO WARTO INWESTOWAĆ W BRANŻĘ KOSMETYCZNĄ?
Eksport produktów kosmetycznych przez polskie firmy z roku na rok staje się coraz większy. Sukcesy naszych rodzimych firm na rynku międzynarodowym sprawiają, że branża kosmetyczna nazywana jest najpiękniejszą wizytówką polskiej gospodarki.
Od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, stale odnotowujemy wzrost eksportu, co stawia polski przemysł kosmetyczny w bardzo dobrym świetle. Dlaczego tak się dzieje? Polska branża kosmetyczna podąża za nowymi trendami. Wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, tworząc modne, a zarazem skutecznie działające kosmetyki.
SYTUACJA BRANŻY KOSMETYCZNEJ
Zarówno w Polsce jak i w Europie, ostatnie lata charakteryzowały się stabilnym wzrostem wartości rynku kosmetycznego. W 2019 wart był on ok. 79,8mld euro, co oznaczało wzrost o 1,5% w porównaniu do 2018r.
Na tle wszystkich krajów europejskich, Polski rynek kosmetyczny zajmował 6. miejsce (13,2 mld zł) i odznaczał się ogromnym potencjałem rozwoju.
Należy zwrócić także uwagę na to, że rynek kosmetyczny jest szeroko pojętym zjawiskiem. Kształtował się on latami, co poskutkowało wyodrębnieniem pięciu kluczowych segmentów w branży kosmetycznej. Należą do nich: pielęgnacja skóry, higiena osobista, pielęgnacja włosów, make-up oraz higiena jamy ustnej. Do najszybciej rozwijającego się segmentu zaliczamy kosmetyki do pielęgnacji skóry, w których IOC się głównie specjalizuje.
PANDEMIA A BRANŻA KOSMETYCZNA
Według GUS pierwsza połowa 2020 przyniosła wzrost eksportu w tej branży o 6%. Przedsiębiorstwa kosmetyczne reagują bardzo szybko, łatwo dostosowują się do zmian na rynku. Jako firmy kosmetyczne, wykorzystaliśmy w tej pandemii szansę, jaką była możliwość wejścia na nowe, dotąd nieosiągalne dla polskich kosmetyków rynki. W kwietniu 2020 odnotowano wzrost eksportu na bardzo wymagające rynki: Szwecji, Danii, a nawet Szwajcarii (ponad 150%). Polska branża kosmetyczna wypracowała sobie sukces na rynkach wschodnio-europejskich. Zarówno rosyjscy jak i ukraińscy konsumenci mają dobre skojarzenia oraz ogromne zaufanie do naszych rodzimych marek.
A co z rynkiem krajowym?
Pandemia zmieniła nawyki konsumentów. Okazuje się, że w związku z obowiązującymi restrykcjami, Polacy postawili na rzadsze zakupy. Zrównoważono to jednak zwiększeniem przez konsumentów wydatków na te dobra. Klienci korzystają też chętniej z zakupów internetowych. Wiele firm postanowiło wykorzystać okazję rozwoju branży E-commerce, aby przenieść kanał dystrybucji, czy też nawet całą swoją działalność, do Internetu. Zdecydowanie można powiedzieć, że przyszłość rynku kosmetycznego, opierać będzie się na handlu internetowym. Niekwestionowany wpływ na wzrost sprzedaży poprzez ten kanał dystrybucji wywarła pandemia. Producenci chętnie wybierają też taką opcję sprzedaży ze względu na szansę rozwoju, jaką umożliwia im jednakowy dostęp do konsumentów zarówno krajowych jak i zagranicznych. E-commerce pozwala na większy zasięg reklamy, promocji produktów, a także uwydatnia różnice cenowe, które są częścią strategii rozwoju firm, wpływając tym samym na konkurencyjność przedsiębiorstw.
Wszystkie te dane wskazują na popularność branży kosmetycznej. Mimo wszystkich przeciwności, jakie wyniknęły z wybuchu pandemii COVID-19, branża kosmetyczna w Polsce radzi sobie dobrze. Rodzime firmy są elastyczne w działaniu oraz szybko i umiejętnie dostosowują się do zmiennych warunków gospodarczych, co stawia je w pozytywnym świetle, a całą branżę, jako dobrze prosperującą.
Najczęściej powtarzające się pytania i odpowiedzi na nie znajdziesz TUTAJ
Źródła:
- https://brand590.pl/wp-content/uploads/2021/02/THE_POWER_OF_BEAUTY_2021.pdf/
- https://www.magazyn-ecommerce.pl/artykul/co-2020-rok-zmienil-na-rynku-kosmetykow/
- https://przemyslkosmetyczny.pl/artykul/prognozy-dla-przemyslu-kosmetycznego-w-2021-r-rynek-powinien-odzyskac-wartosc-sprzed-kryzysu/
- https://serwiskosmetyczny.pl/2020/10/aktualnosci/jaki-byl-2020-dla-branzy-kosmetycznej-co-przyniesie-2021-o-najwazniejszych-szansach-i-wyzwaniach-mowi-blanka-chmurzynska-brown/
Autor tekstu:
Patrycja Michalak, Specjalista ds. Księgowości w IOC
Absolwentka:
Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu