Prawo kosmetyczne w pigułce

Jak definiowany jest kosmetyk w świetle prawa kosmetycznego:

produkt kosmetyczny oznacza każdą substancję lub mieszaninę przeznaczoną do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (CELEX: 32009R1223)

Ważne jest, aby kosmetyk nie ingerował wewnątrz organizmu człowieka, ponieważ w takim wypadku nie mamy już do czynienia z kosmetykiem, a z lekiemUSTAWA z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne.

Istotne jest również, aby produkty kosmetyczne nie przypominały środków spożywczych, ponieważ produkty nie mogą zagrażać bezpieczeństwu konsumentów i wprowadzać ich w błąd.

Sektor kosmetyczny posiada solidne fundamenty prawne, których należy przestrzegać, aby wyprodukować i wprowadzić kosmetyk na rynek. Aspekt prawny obejmuje m.in. produkcję, badania i oznakowanie produktu. Organami nadzoru nad produktami kosmetycznymi są: Państwowa Inspekcja Sanitarna oraz Inspekcja Handlowa. Chcąc założyć własną markę kosmetyczną nie trzeba znać się na wszystkim, dlatego warto zatrudnić firmę zajmującą się private label, która zajmie się m.in. aspektem prawnym produkcji kosmetyków.

Głównymi obowiązującymi aktami prawnymi w polskiej branży kosmetycznej są:

  • rozporządzenie (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 roku, dotyczące produktów kosmetycznych,
  • ustawa z dnia 4 października 2018 o produktach kosmetycznych,
  • rozporządzenie komisji (UE) nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 roku, dotyczące oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi.

Rozporządzenie nr 1223/2009

Rozporządzenie składa się m.in. z dziesięciu załączników, spośród których osiem dotyczy substancji zawartych w kosmetykach.

I załącznik – informacje na temat Raportu Bezpieczeństwa
II załącznik – lista substancji zakazanych w kosmetykach
III załącznik – lista substancji dozwolonych w kosmetykach w określonych ilościach
IV załącznik – lista barwników, które można używać w kosmetykach

V załącznik – lista konserwantów, które można używać w kosmetykach
VI załącznik – lista substancji promieniochronnych, których można używać w kosmetykach
VII załącznik – symbole na opakowaniach lub pojemnikach
VIII załącznik – alternatywne metody testów na zwierzętach
IX załącznik – dyrektywy uchylone
X załącznik – tabela korelacji

Rozporządzenie nr 655/2013

zródło: Dobre praktyki komunikacji kosmetyków

Dokument prawny, który odnosi się do oświadczeń w formie tekstu, nazw, znaków towarowych, obrazów, symboli i innych znaków informujących o właściwościach lub funkcjach produktu kosmetycznego. Rozporządzenie nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 roku stosuje się do wszystkich oświadczeń, niezależnie od nośnika i zastosowanych narzędzi marketingowych, objętych oświadczeniem działania produktu i docelowych odbiorców.

Rozporządzenie podkreśla ważną rolę kosmetyków w życiu użytkowników końcowych, dlatego istotne jest aby producent dopilnował aby przekazywane informacje/ oświadczenia były przydatne, zrozumiałe i wiarygodne, a także umożliwiały świadome wybieranie produktów kosmetycznych.

CPNP – Cosmetics Products Notification Portal

Osoba odpowiedzialna jest zobowiązana do zarejestrowania produktu kosmetycznego w CPNP, czyli Cosmetics Products Notification Portal. Stworzony portal ma na celu ujednolicenie systemu rejestracji kosmetyków na terenie Unii Europejskiej oraz usprawnienie przekazywania informacji odpowiednim organom nadzoru. Należy pamiętać, że sama rejestracja nie jest równoważna z legalnym wprowadzeniem produktu do obrotu i zatwierdzeniem bezpieczeństwa kosmetyku.

Przewodnik CPNP – Cosmetics Products Notification Portal: -> link

Kosmetyki do jamy ustnej

Według prawa kosmetycznego, do tej kategorii produktów możemy zaliczyć m.in. pasty do zębów czy płyny do płukania jamy ustnej. Ważne jest, aby produkty z tej kategorii były zgodne z definicją kosmetyku, czyli ich głównymi funkcjami były: utrzymanie w czystości, pielęgnacja, ochrona, perfumowanie, zmiana wyglądu ciała lub ulepszenie jego zapachu. Ponadto niektóre składniki podlegają ograniczeniom ilościowym w składzie, ze względu na bezpośredni kontakt z błonami śluzowymi.

Ustawa o produktach kosmetycznych

W branży kosmetycznej istotna jest ustawa o produktach kosmetycznych z dnia 4 października 2018r. Reguluje ona przede wszystkim kwestię odpowiedzialności producentów i dystrybutorów produktów kosmetycznych; wprowadza kary pieniężne za nieprzestrzeganie prawa. Na podstawie ustawy utworzono także System Informowania o Ciężkich Działaniach Niepożądanych Spowodowanych Stosowaniem Produktów Kosmetycznych; rola ośrodka administrującego została powierzona Instytutowi Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi.

Czytaj więcej na Prawo.pl: “Wysokie kary dla producentów kosmetyków”
https://www.prawo.pl/biznes/nowe-kary-dla-producentow-kosmetykow-od-1-stycznia-2019-r,227971.html

Nietestowanie na zwierzętach

Prawo Kosmetyczne
Ban on animal testing

Od 11 marca 2013 roku na terenie całej Unii Europejskiej obowiązuje zakaz testowania gotowych kosmetyków i ich składników na zwierzętach.  Takie produkty kosmetyczne możemy określić jako cruelty-free, co oznacza po angielsku wolne od okrucieństwa. Z punktu widzenia prawa europejskiego określenia „nietestowane na zwierzętach”/cruelty free umieszczone na opakowaniach mogą wprowadzać w błąd konsumenta. Zakaz testowania na zwierzętach na terenie Unii Europejskiej jest obowiązkowy, więc każdy producent kosmetyków w Polsce musi przestrzegać wymaganego prawa, zatem produkt nie wyróżnia się tym, że jest zgodny z prawem.

Imitacja żywności jako przykład produktów kosmetycznych z pogranicza

Czasami na sklepowych półkach możemy spotkać produkty kosmetyczne przypominające żywność, czy to zgodne z prawem? Są to tzw. produkty z pogranicza, które swoją formą, zapachem, oznakowaniem opakowania i itp. mogą sugerować inne przeznaczenie produktu niż jest naprawdę. Dlatego kosmetyki przypominające w dużym stopniu żywność są niedozwolone na rynku, ponieważ mogą zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu konsumenta (a szczególnie dzieciom) poprzez sugerowanie przeciętnemu konsumentowi, że produkt jest środkiem spożywczym.

Czy mamy się czego obawiać? Jak chroni nas prawo kosmetyczne?

Dzięki obowiązującemu prawu kosmetycznemu mamy gwarancje, że kosmetyki, które kupujemy są bezpieczne. Konsument nie powinien nadmiernie obawiać się, że produkt kosmetyczny może być dla niego szkodliwy, ponieważ wiele osób czuwa nad tym, aby wszystko przebiegało zgodnie z prawem.

Produkcja kosmetyków to wymagający proces, który można zlecieć specjalistom zajmującym się produkcją kontraktową kosmetyków, którzy z całą pewnością posiadają wiedzę i odpowiednie doświadczenie.

W razie jakichkolwiek pytań czy wątpliwości zapraszamy do kontaktu z zespołem IOC. Nasi specjaliści z chęcią odpowiedzą na każde Państwa zapytanie.

Autor tekstu:
Anna Kotłowska
Specjalista ds. Zarządzania jakością w IOC Sp. z.o.o.

Absolwentka:
Biologii Uniwersytetu Gdańskiego
Przemysłu Farmaceutycznego i Kosmetycznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego
Jakości i bezpieczeństwa produktów kosmetycznych Uniwersytetu Łódzkiego
[contact-form-7 404 "Nie znaleziono"]
Prawo Kosmetyczne
(Visited 46 times, 1 visits today)
info@ioc.com.pl + 48 58 710 24 64 ul. Abrahama 1A, 80-307 Gdańsk