Produkcja: “Private label”, “OEM” a “produkcja kontraktowa”. Jakie są różnice w przypadku zlecenia produkcji kosmetyków, czyli “diabeł tkwi w szczegółach”.

O “private label” mówimy w przypadku zlecenia produkcji kosmetyku innemu podmiotowi – producentowi. Formalnie producentem jest więc “producent kontraktowy”, jednak właścicielem marki (i tylko marki) pozostaje Zlecający – Klient producenta kontraktowego.

Zalety współpracy na zasadzie private label

Zalety współpracy na zasadzie “private label” to:

  • Kontrola nad produkcją – Zewnętrzni producenci działają pod kierunkiem detalisty, oferując pełną kontrolę nad składnikami i jakością produktów.
  • Kontrola cen – Dzięki kontroli nad produktem detaliści mogą również określić koszt produktu i opłacalne ceny.
  • Adaptacyjność – Mniejsi detaliści mają możliwość szybkiego wprowadzenia produktu marki własnej do produkcji w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku np. na nową funkcję kosmetyku, podczas gdy większe firmy mogą nie być zainteresowane produktem niszowym.
  • Kontrola nad brandingiem — produkty marki własnej noszą nazwę marki i projekt opakowania stworzony przez sprzedawcę.
  • Kontrola nad rentownością – Dzięki kontroli kosztów produkcji i cen sprzedawcy detaliczni kontrolują poziom rentowności, jaką zapewniają ich produkty.

Niedogodności związane z private label

Główne wady takiej współpracy to:

  • Zależność od producenta — ponieważ produkcja Twojej linii produktów znajduje się w rękach zewnętrznego producenta, ważne jest, aby współpracować z firmami o ugruntowanej pozycji. W przeciwnym razie możesz przegapić możliwości, jeśli Twój producent napotka problemy.
  • Zazwyczaj przekazanie praw do receptury jest niemożliwe w opcji współpracy na zasadzie “private label”. Zadbaj o ustalenie tego przed nawiązaniem współpracy i rozpoczęciem produkcji.
  • Produkcja typu “private label” w praktyce, w przypadku produkcji kosmetyków, sprowadza się do powstawania produktów bardzo podobnych do oferowanych innym klientom i istniejących już na rynku.
  • Mała innowacyjność produktu może sprawić, że kształtowanie cen nie będzie dowolne, ponieważ możliwym będzie odnalezienie na rynku innych, podobnych produktów z ugruntowanymi juz cenami detalicznymi.

Produkty marek własnych są zazwyczaj sprzedawane po niższej cenie niż ich odpowiedniki markowe, czyli marki premium, na których wzoruje się kosmetyki kontraktowe.

 

private label

Produkcja kontraktowa kosmetyków proponowana przez IOC (z prawem własności do receptury i technologii wytwarzania). Możliwość budowania własnej marki premium.

O produkcji kontraktowej mówimy wtedy, gdy zlecający produkcję zyskuje status jednocześnie i producenta i właściciela marki. Producent kontraktowy jest jedynie “wytwórcą fizycznym” kosmetyku, którego bez większych problemów można zmienić na innego.

Zalety

Będąc formalnym producentem oraz (jednocześnie) właścicielem marki, przedsiębiorca ma pełną dowolność co do końcowej ceny oraz wyboru faktycznego wytwórcy kosmetyku w przyszłości.

  • Kontrola nad produkcją – Zewnętrzni producenci działają pod nadzorem detalisty, oferując pełną kontrolę nad składnikami i jakością produktów.
  • Kontrola cen – Dzięki kontroli nad produktem detaliści mogą również określić koszt produktu i opłacalne ceny. W przypadku produkcji kontraktowej w IOC istnieje możliwość tworzenia marek premium i całkowitej niezależności kształtowania cen.
  • Adaptacyjność – Mniejsi detaliści mają możliwość szybkiego wprowadzenia produktu marki własnej do produkcji w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku np. na nową funkcję kosmetyku, podczas gdy większe firmy mogą nie być zainteresowane produktem niszowym.
  • Kontrola nad brandingiem — produkty marki własnej noszą nazwę marki i projekt opakowania stworzony przez sprzedawcę.
  • Kontrola nad rentownością – Dzięki kontroli kosztów produkcji i cen sprzedawcy detaliczni kontrolują poziom rentowności, jaką zapewniają ich produkty.
  • Receptury kosmetyków są niepowtarzalne i nie mają swoich odpowiedników na rynku (zarówno jeśli chodzi o tzw. “bazę kosmetyku”, jak i substancje aktywne). Kosmetyki są stworzone od początku do końca na indywidualne zamówienie. 
  • W przypadku wykupienia praw własności intelektualnych do receptury kosmetycznej oraz technologii wytwarzania kosmetyku przeniesienie produkcji do innego producenta kontraktowego jest czystą formalnością. 
  • Swoboda zawierania umów w zakresie dystrybucji i np. ewentualnych umów o wyłączność, itp.
  • Status producenta daje pełną dowolność dystrybucyjną i rejestracyjną kosmetyków na całym świecie.
  • Możliwość tworzenia marek luksusowych i premium

Niedogodności

  • Znacznie wyższy koszt usługi niż w przypadku zlecenia produkcji typu “private label”. Producent kontraktowy przekazuje bowiem w tym wypadku cały know how, własność intelektualną oraz technologię wytwarzania Twojego produktu, dając całkowitą wolność co do decyzji o późniejszej współpracy.

 

“Original Equipment Manufacturer” (OEM)

Producenta OEM tradycyjnie definiuje się jako firmę, której towary są wykorzystywane jako komponenty w produktach innej firmy, która następnie sprzedaje gotowy produkt użytkownikom.

W przypadku kosmetyków jest to proponowanie gotowych receptur (kosmetyków) do odsprzedaży pod innym brandem (marką własną zlecającego produkcję). Towary na rynku różnią się wyłącznie etykietą. Są to produkty często określane jako “kosmetyki dostępne od ręki” lub dostępne w bardzo krótkim okresie. Prawdziwa, pełna produkcja kontraktowa dająca zlecającemu pełne prawa do marki i produktu to okres około pół roku.

Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest bardzo krótki termin realizacji. Taki kontrakt nie daje jednak właściwie żadnych innych zalet wymienionych w przypadku pozostałych dwóch typów współpracy z producentem kontraktowym.

IOC nie oferuje kosmetyków OEM’owych.

IOC oferuje współpracę na zasadach “private label” (czyli marki własnej kosmetyku) oraz pełnej produkcji kontraktowej na zlecenie zewnętrzne (na zasadzie outsourcingu) z przekazaniem praw intelektualnych zarówno do receptury, jak i odsprzedaży pełnej technologii wytwarzania.

Naszym zdaniem niezwykle istotne jest przemyślenie swoich potrzeb biznesowych oraz planów rozwoju marki, zanim nawiąże się współpracę na zasadach produkcji kontraktowej kosmetyku. Odsprzedaż receptury i praw intelektualnych do produktów, które osiągnęły już sukces sprzedażowy jest często niemożliwa lub ceny przekazania takich praw są bardzo wysokie. Dlatego należy zadbać o tę kwestię zanim nakładem własnych funduszy i ciężkiej pracy zbuduje się własną markę kosmetyku.

Więcej:

  1. Stwórz swój kosmetyk i zrób to dobrze, czyli jak najskuteczniej i na lata zbudować własną markę kosmetyczną – private label.
  2. Skład ilościowy, skład jakościowy (INCI), receptura i technologia wytwarzania kosmetyku. Różnice między definicjami tych dokumentów na podstawie przygotowania kurczaka curry.
  3. JAK ZACZĄĆ WSPÓŁPRACĘ Z PRODUCENTEM KONTRAKTOWYM KOSMETYKÓW?
  4. Jaki jest minimalny koszt wprowadzenia kosmetyku na rynek?
  5. Własna marka kosmetyków – droga z domowego laboratorium na rynek. Jak to zrobić?
  6. O czym warto pomyśleć przed zleceniem produkcji kosmetyku

Nie znalazłaś / znalazłeś interesującego Cię tekstu? Wyślij nam anonimowo propozycję tematu na naszą stronę www

(Visited 43 times, 1 visits today)
info@ioc.com.pl + 48 58 710 24 64 ul. Abrahama 1A, 80-307 Gdańsk